Prestaňte hľadať pravdu


Kategória: Zmýšľanie

Autor: Peter Tóth

2 Jul 2009

youngwomanoldlady

Pravda býva často iná, ako sa zdá.

V dnešnom článku vám ukážem môj pohľad na pravdu, ktorý mi pomohol naozaj si začať budovať vlastný názor, pomohol mi prestať sa hádať s ľuďmi a priniesol mi veľa šťastia do života. Chcem sa zamerať hlavne na prístup ľudí ku základnej predstave o svete.

Čokoľvek viete môže byť zle

Viem, že nič neviem. Sokrates.

Sám Sokrates si uvedomoval, ako málo naozaj vie o svete, a to je považovaný za jedného z najmúdrejších ľudí v histórii ľudstva. Som posledný človek, ktorý by niekomu tvrdil, čo je a čo nie je možné, lebo pravá podstata reality môže byť naozaj divoká. Z tohto hľadiska je nesprávne, ak je niekto presvedčený, že pozná ozajstnú podstatu sveta a všetko ostatné je nesprávne. Nie lenže preto vznikajú konflikty, ale aj si človek sám bráni ku dosiahnutiu šťastia.

Keď si ani Sokrates nebol istý svojimi vedomosťami, ako si môžete byť istí vy? No, nemôžete. Ľudstvo má stále slabú predstavu o tom, ako naozaj svet funguje. Pred nie tak dávnou dobou sme považovali zem za plochú. To, že sme teraz viac vyspelí neznamená, že sa nemýlime, len to, že sa mýlime menej ;)

Pravda môže existovať len v prítomnom momente

Jediné čo naozaj existuje je to, čo prebieha v tomto momente, práve teraz. Minulosť ani budúcnosť naozaj neexistujú a najpravdivejšie je to, čo prežívate práve teraz. Ani to však nemusí byť úplnou pravdou, lebo vaše zmysly vás môžu klamať, alebo situáciu, ktorú práve prežívate, môžete vidieť inak, aká naozaj je. S minulosťou je to ešte horšie. Čokoľvek čo sa stalo si len pamätáte, ale nemáte istotu, že sa to tak naozaj stalo. Existuje množstvo procesov v ľudskom mozgu a mnoho faktorov, ktoré ovplyvňujú vašu pamäť, a preto sa na ňu 100 percentne spoliehať nedá.

Ako môžete vedieť, že to, čo si pamätáte sa stalo naozaj tak, ako si to pamätáte? Stalo sa to vôbec? Koľko z vecí, ktoré si pamätáte viete len z rozprávania iných? Ako viete, že sa nemýlili oni?

Richard Bandler, jeden zo zakladateľov NLP rozprával vo svojej knihe o pacientke, ktorá si myslela, že zabila svojich rodičov. V skutočnosti sa nič také nestalo, ale pacientka nevedela rozoznať skutočnosť od svojej predstavivosti. Ona si myslela, že si spomína na to, ako zabila svojich rodičov, pričom si spomínala len na to, čo si predstavovala. Ako viete, že sa vám niekedy nestáva niečo podobné?

Pravda je relatívna

Vo svojom živote sa neustále učíte a prichádzate na nové veci. Určite sa vám niekedy stalo, že po prečítaní nejakej knihy, zmene viery či stretnutiu s určitým človekom, ste prestali veriť tomu, čomu ste verili doposiaľ a za pravdu ste začali pokladať niečo iné. Znamená to, že ste sa predtým mýlili? Nie. Možno ste predtým boli bližšie ku pravde a mýlite sa teraz. To však nie je podstatné. Dôležité je, že ste sa v istom momente rozhodli zmeniť to, čo ste pokladali za pravdu. Začali ste veriť niečomu, čo ste ešte pred pár chvíľami považovali za absurdné. Myslíte si aj teraz, že je niečo nemožné?

Keď som si uvedomil, že sa nemôžem spoliehať na to, čo ma učia ostatní, na to čo som sa naučil ja a, že skutočnú pravdu asi nikdy nezistím, začal som sa otvárať novým myšlienkám. Začal som hľadať nie veci, ktoré sa zdali byť najviac blízke pravde, ale veci, ktorým keby som veril by pomohli mne a umožnili by mi pomáhať ostatným ľudom.

Napríklad otvoril som sa opäť možnosti posmrtného života. Nevybral som si zatiaľ spôsob, akým to môže po smrti prebiehať. Teda neverím momentálne žiadnej z ponúkaných verzií. Čo mi to však prinieslo do života teraz? Tak v prvom rade mi to pomáha nebyť závyslý na materiálnych veciach. Dávno som sa presvedčil, že byť závislý na tom , čo vlastním mi spôsobuje len bolesť v živote. Začal som sa zaoberať duchovnou stránkou, svojimi vedomosťami a schopnosťami. Snažím sa viac robiť zo seba lepšíeho človeka a pomáhať ostatným v tom istom. To všetko mi spôsobuje veľkú radosť v živote.

Otvoriť sa tejto možnosti pre mňa nebol problém, keď som si uvedomil, že ju neviem ani potvrdiť ani vyvrátiť. Môžete argumentovať vedou, ale to by znamenalo, že veda pozná absolútnu pravdu, to však nemôžete vedieť s istotou. Mohol by som to ja obhajovať nejakým náboženstvom, ale opäť by to nemalo zmysel, lebo akékoľvek náboženstvo sa môže mýliť tiež. Čo sa stane ak nebudem pravda bude inde? Nič, len budem mať lepší život. Ak ak budem mať pravdu? Ak budem mať pravdu, tak dúfam, že po smrti budem mať prístup ku vysokorýchlostnému Internetu, nech môžem blogovať ďalej :) .

Začnite si naozaj budovať vlastný názor

Ste pripravený prestať premýšľať podľa ostatných, vymaniť sa zo skupinového zmýšľania a stať sa samostatne zmýšľajúcou osobou?

Keď sa narodí dieťa, je to čistá bytosť. Úplne bez predstáv o svete, bez umelých hraníc v mysli. Spomeňte si aké starosti a koľko radosti, ste mali v detstve. Potom však prišla na rad výchova a postupom času vám vaše okolie začalo hovoriť, čo je možné a čo nie, čo môžete podobne. Týmto sa vám vytvorili v hlave hranice, ktoré vás brzdia. Je čas ich odstrániť.

Neverte ničomu, čomu som povedal. Všetko si vyskúšajte. Budha.

Urobte to tak aj vy. Uvedomte si čomu veríte a ziste odkiaľ to presvedčenie prišlo? Bolo to na základe vašich reálnych skúsenosti alebo vám to povedal niekto iný? Prečo chcete mať zamestnanie a nechcete podnikať? Prečo si myslíte, že vysoká škola je správny spôsob ako sa niečo naučiť? Prečo chcete dosiahnuť vaše momentálne ciele?

Verte tomu, čo funguje

Ak pociťujete akúkoľvek negatívnu emóciu vo svojom živote je to preto, lebo vo vašej predstave o svete je to možné. Uvedomte si koľko energie, času, stratených príležitostí či priateľov vás negatívne emócie stáli. Šťastie nie je dôsledkom vplyvu okolností, v ktorých žijete. Šťastie je vnútorné rozhodnutie. Vy sa rozhodujete, či budete šťastní alebo nie. Obrovské množstvo ľudí na svete je na tom po všetkých stránkach oveľa horšie ako vy, ale pritom sú viac šťastní. Je to preto lebo to, čomu oni veria im prináša šťastie. Ak sa momentálne neviete rozhodnúť byť šťastní, je to preto, lebo vaša predstava o svete vám to nedovoľuje. Predstavte si, že by ste verili, že šťastný je človek vtedy, ak ráno vstane. Boli by ste šťastní každý deň. Záležalo by vám, či je to pravda alebo nie? Prečo, keď ste šťastní? Meňte svoju predstavu o svete tak, aby vás naplňovala, motivovala a robila šťastným.

Ak vám vaše náboženstvo, veda či životná filozofia neposkytuje dostatočné odpovede a neprináša vám šťastie hľadajte aj niekde inde. Prečo by ste sa mali riadiť niečím, čo vám pôsobuje bolesť?

Hľadajte ľudí, ktorí s vami nesúhlasia

Buďte vďační za ľudí, ktorí majú iný názor ako vy. Od týchto ľudí sa naučíte najviac. Nehádajte sa a nesnažte sa presvedčiť druhého človeka, ak má iný názor ako vy. Vypočujte si jeho názor a popremýšľajte, či vám niečo z neho nezapadá lepšie do vášho názoru. Spýtajte sa samého seba ,, Čo by sa stalo, ak by som tomu veril?”.

Ak vidíte, že to, čo druhý človek pokladá za pravdu, mu spôsobuje bolesť, snažte sa mu ukázať alternatívu. Rešpektuje to, čomu verí teraz, ale skúste mu ponúknuť inú možnosť. To je to, čo sa ja snažím robiť na tomto blogu. Nesnažím sa vás presvedčiť a nechcem ani, aby ste mi slepo verili. Chcem vám len ukázať alternatívy a pevne verím, že asi nájdete nejakú, ktorá vám bude pomáhať.

Mali by ste po prečítaní článku niečomu z neho veriť? Samozrejme, že nie. Porozmýšľajte a vyskúšajte si to. S radosťou prijmem nesúhlasné názory. Diskusia je otvorená :) .

Neboli nájdené súvisiace články.

Páčil sa vám článok?


Podeľte sa o článok s ostatnými: pošli na vybrali.sme.sk

Nechajte si posielať novinky emailom , pomocou RSS alebo pomocou Facebooku.

Zanechajte Komentár



Avatar

matus

July 2nd, 2009 at 4:57 pm

veris, ze nijaka abolutna pravda neexistuje?

Avatar

Peter Tóth

July 2nd, 2009 at 8:03 pm

Pravdepodobne áno, ale jej hľadanie pre mňa nemá zmysel.

Avatar

Már!a

July 2nd, 2009 at 10:37 pm

Myslim ze “pravda” je obmedzena ludskymi skusenostami, ludskou schopnostou rozmyslat a predstavovat si – cize hlupostou. Navyse spolocnost si za tych par tisicroci vytvorila akesi formy pravd, to co sa povazuje za “dobre” a co za “zle”… Nas a nase konanie mozu ostatni uz len porovnavat, preto je fakt tazke hladat nejaku PRAVDU.

Ja som pravda :)

Avatar

WestlY

July 2nd, 2009 at 10:58 pm

Pravda neni relativná
protoze to by pak i tento tvuj vyrok byl relativni

v bibli se pise, kdo hleda pravdu s nim je hospodin.

Avatar

matus

July 3rd, 2009 at 1:00 am

peťo: pravdepodobne? preco pravdepodobne? preco nechces povedat ze urcite nieje alebo urcite je? Nemozes vsetko relativizovat, lebo zrelativizujes aj svoje relativizovanie. Zdrave pochybovanie je dobre, ale toto? …

Trochu kratkozraky je tento clanok. Tyka sa len pozemských právd, nie?

Avatar

Peter Tóth

July 3rd, 2009 at 10:07 am

WestlY, mas pravdu ani to čo som napísal ja nemusí byť pravda ;)
Aj to čo sa píše v biblii nemusí byť pravda.
Je to podstatné? Nie, pokiaľ ťa to robím šťastným.

Matúš: Prečo pravdepodobne? Lebo pravá podstata reality môže byť naozaj divoká. Označiť niečo za pravdu si vyžaduje vedomie, lebo veci nie sú v skutočnosti pravdivé alebo nepravdivé veci proste sú. Len ľudská myseľ im dodáva podstatu.

Aké iné pravdy než pozemské myslíš?

Tento článok bol z pohľadu ľudí, lebo s nimi sa snažím pracovať :)

Avatar

Peto^U

July 4th, 2009 at 5:10 pm

v tomto clanku si podla mna nevedome zabrdol do ovela vyssej filozofie pohladu na veci, akurat tvoje vnimanie sa mi nepaci, pretoze je prilis neutralne :) ja sa nechcem pozerat na veci az tak neutralne….straca to potom svoje caro ;) korenie ;)

Avatar

Peter Tóth

July 4th, 2009 at 6:08 pm

Ahoj :) Človek sa nemôže pozerať na veci neutrálne, to som chcel aj povedať v článku. Veci sú neutrálne, ale človek ich stále vidí nejako. A to ako ich bude vidieť je jeho voľba, je to tvoja voľba. Ja si vyberám pohľad na veci podľa toho, čo mi to prináša do života a nie podľa toho, čo si myslím, že je absolútna pravda, teda čo si myslím, že sa najviac približuje skutočnosti.

Avatar

Janin

August 11th, 2009 at 1:48 pm

Mas pred sebou modru flasu. Tvrdim, ze ta flasa je modra. Je to pravda,ale nie je?

Avatar

Janin

August 11th, 2009 at 1:48 pm

Chcela som povedat, je to pravda,alebo nie je?
:-)

Avatar

Peter Tóth

August 14th, 2009 at 9:45 pm

Ahoj Janin :) To či je to pravda závisí v akom kontexte žiješ, teda je to modrá, v kontexte, v ktorom modrá vyzerá tak, ako vyzerá. Nie je to absolútna pravda. Pravda je relatívna aj v jednoduchých otázkach.

Toto uvedomenie však nechcem, aby ľudia používali na takéto nie až podstatné veci. Neviem či je pre tvoj život podstatné, akej farby je fľaša ;) .

Ako som uvádzal v článku, relatívne pochopenie pravdy mi pomohlo meniť pohľad na svet, a teda výrazne ovplyvnilo môj život. Jedná sa o otázky, či je alebo nie je posmrtný život, či sa nachádzame v objektívnej realite alebo subjektívnej(z filozofického nie psychologického hľadiska), či je odpoveďou na otázky náboženstvo, fyzika, alebo iný myšlienkový smer.

Avatar

barb

February 9th, 2010 at 12:54 am

pravda prestava byt pravdou akonahle jej veri viac nez jeden clovek…
ten budga mi nedava zmysel…nema tam by CO namiesto coho???

Avatar

Alena Z.

May 16th, 2011 at 9:36 pm

WestlY -
ano, vyborne si napisal: ..kto hlada pravdu.
nie KTO NASIEL.

Zanechajte odkaz

» Prihlásiť sa ku odberu komentárov pre tento článok pomocou RSS
» Prihlásiť sa ku odberu všetkých komentárov na blogu pomocou RSS